Asiakassuhteen päättyminen

Asiakastietoja ei kannata poistaa järjestelmästä, vaan asiakkuus kannattaa merkitä päättyneeksi "Perustiedot" -välilehdeltä. Ennen asiakassuhteen päättämistä kannattaa kuitenkin tarkistaa onko asiakkaaseen liitetty kontakteja, projekteja sekä osaprojekteja. Tarkemmat tiedot näistä löydät tämän ohjeen seuraavista kappaleista.


Asiakassuhteen päättäminen

Asiakassuhde lopetetaan vaihtamalla asiakkaan statukseksi esimerkiksi "Asiakassuhde päättynyt" asiakkaan "Perustiedot" -välilehdeltä. Pääkäyttäjä hallinnoi asiakkaiden statuksia kohdassa Ylläpito > Asiakkaat ja kontaktit > Asiakkaan statukset, lisätietoja löydät täältä.

Päätetyt asiakkuudet eivät tule oletuksena hakuihin mukaan. Näitä asiakkaita voidaan kuitenkin hakea erikseen asiakashaun Status-rajauksella.


Kontaktitiedot

Asiakassuhteen päättäminen ei passivoi automaattisesti asiakkaaseen liitettyjä kontakteja. Näin ollen kannattaa tarkistaa kontaktitiedot ja merkitä ne passiivisiksi tai liittää kontaktit toiseen asiakkaaseen. Kontaktin passivointi on kuvattu täällä.


Projektit ja osaprojektit

Aktiivisten projektien osalta tulee tarkistaa, että kaikki työt on kirjattu ja laskutettu. Tämä siksi, että uusien kirjausten (ostot, myynnit, tunnit ja matkalaskut) lisääminen estetään päättyneille osaprojekteille. Projektien päättämiseen liittyvä ohjeistus löytyy täältä.



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.