Asiakassuhteen päättyminen
Asiakastietoja ei kannata poistaa järjestelmästä, vaan asiakkuus kannattaa merkitä päättyneeksi "Perustiedot" -välilehdeltä. Ennen asiakassuhteen päättämistä kannattaa kuitenkin tarkistaa onko asiakkaaseen liitetty kontakteja, projekteja sekä osaprojekteja. Tarkemmat tiedot näistä löydät tämän ohjeen seuraavista kappaleista.
Asiakassuhteen päättäminen
Asiakassuhde lopetetaan vaihtamalla asiakkaan statukseksi esimerkiksi "Asiakassuhde päättynyt" asiakkaan "Perustiedot" -välilehdeltä. Pääkäyttäjä hallinnoi asiakkaiden statuksia kohdassa Ylläpito > Asiakkaat ja kontaktit > Asiakkaan statukset, lisätietoja löydät täältä.
Päätetyt asiakkuudet eivät tule oletuksena hakuihin mukaan. Näitä asiakkaita voidaan kuitenkin hakea erikseen asiakashaun Status-rajauksella.
Kontaktitiedot
Asiakassuhteen päättäminen ei passivoi automaattisesti asiakkaaseen liitettyjä kontakteja. Näin ollen kannattaa tarkistaa kontaktitiedot ja merkitä ne passiivisiksi tai liittää kontaktit toiseen asiakkaaseen. Kontaktin passivointi on kuvattu täällä.
Projektit ja osaprojektit
Aktiivisten projektien osalta tulee tarkistaa, että kaikki työt on kirjattu ja laskutettu. Tämä siksi, että uusien kirjausten (ostot, myynnit, tunnit ja matkalaskut) lisääminen estetään päättyneille osaprojekteille. Projektien päättämiseen liittyvä ohjeistus löytyy täältä.
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback