Henkilöstön kuormituskuvaaja


Henkilöstön kuormituskuvaaja tuottaa näkymän henkilöstön kuormitukseen tietyllä aikavälillä. Kuvaajan avulla erityisesti projektipäällikköt, myynti ja johto saavat paremman tilannekuvan henkilöstön kuormituksesta. Tämän avulla voidaan esimerkiksi:


  • Tunnistaa henkilöiden ali- tai ylikuormitustilanteet ja puuttua näihin hyvissä ajoin.
  • Myydä realistisemmin asiakasprojekteja sekä aikatauluttaa projektien aloitusajankohdat helpommin.
  • Löytää vapaat henkilöt projektien toteutukseen.
  • Tarkastella henkilöstön kokonaisukuormitusta ja tulevaa työtilannetta ja tarvittaessa reagoida kysyntäpiikkeihin tai alikuormitukseen korjaavilla toimenpiteillä.


Henkilöiden kuormitusprosentti lasketaan vertaamalla henkilön käytettävissä olevaa työaikaa henkilölle resursoituihin tunteihin tietylle aikavälille kohdistettuna. Resursointiaikavälille osuvat arkipyhät käsitellään vapaapäivinä. Kuormituksen todenmukaisuus on täysin riippuvainen henkilölle tehdyistä resursoinneista, jolloin myös resursoinnin merkitys kasvaa. Mikäli resursointeja ei ole tehty, kuormituskuvaaja näyttää 0%. Henkilön työaika on määritelty Työaika -osiossa.


Kuormituskuvaajan käyttö


Henkilöstön kuormituskuvaajaan pääset valitsemalla Projektit > Resursointi > Henkilöstön kuormitus% työajasta tai Työkalut > Resursointi > Henkilöstön kuormitus% työajasta.


Kuormituskuvaajan aikarajauksen voit asettaa joko suoraan viikkovalintojen avulla tai tietylle päivämäärävälille.


Mikäli ValueFrameen on perustettuna useampia yhtiötä, voit valita yhden tai useamman yhtiön jonka henkilöstön kuormitusta haluat tarkastella. Voit rajata hakua tarvittaessa myös henkilöryhmän perusteella.


Vaihtoehtoisesti voit myös valita yksittäisen henkilön tai useita henkilöitä.


Suorita raportti valitsemalla "Tee raportti". Kuormituskuvaajassa esitetään kunkin henkilön kuormitus viikoittain eriteltynä. Kuvaajassa käytetyt värit auttavat kuormitustilanteen hahmottamisessa.





Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.