Asiakkaan yhteenvetosivu on widget-pohjainen yhteenvetosivu, joka löytyy Asiakkaan tiedoista otsikolla Asiakkaan yhteenveto. Yhteenvetosivulle on toteutettu tässä artikkelissa esitellyt widgetit, jotka voidaan valita näkyville yhteenvetosivun asetuksista. 



Voit katsoa vielä laajemman käytön opastus videon täältä.


Asetukset


Asetusnäkymän vasemmassa sarakkeessa jokaisen widgetin nimen perässä on i-kuvake, jonka takaa löytyy esittely jokaisen widgetin sisällöstä. Vasemmassa sarakkeessa "Käytettävät widgetit"- otsikon alla korostevärillä näkyvät widgetit on mahdollista raahata oikealle puolelle "Valitut widgetit" -otsikon alle. Widgetit voidaan järjestää raahaamalla sopivaan järjestykseen. Widget voidaan poistaa valituista widgeteistä viemällä hiiri widgetin nimen päälle ja klikkaamalla oikeassa yläkulmassa näkyvää ruksia, jolloin widget palautuu "Käytettävät widgetit" -otsikon alle.


Yhteenvetosivu on mahdollista jakaa kolmeen välilehteen valitsemalla asetusnäkymästä


  • Käytä välilehtinäkymää: Kyllä.


Yhteenvedon välilehtiä hallitaan asetusvalikon oikeasta yläkulmasta löytyvästä "Välilehdet" -valikosta. Välilehdet voidaan nimetä niitä parhaiten kuvaavalla nimellä (max. 20 merkkiä). Jo luotujen välilehtien nimiä voidaan muokata viemällä hiiri välilehden nimen päälle ja klikkaamalla näkyviin tulevaa kynän kuvaketta. Huomioithan, että välilehdet tulee luoda siihen järjestykseen, jossa ne halutaan näkyvän Yhteenvetonäkymässä. 



Kun välilehdet on luotu, voidaan widgettejä raahata näihin välilehtiin sopiviksi kokonaisuuksiksi:


Yhteenvetosivu on mahdollista rakentaa yhden asiakkaan kohdalla valmiiksi, minkä jälkeen yhteenvetosivu voidaan tallentaa oletusnäkymäksi. Tämän jälkeen vastaavanlainen yhteenvetosivu näkyy oletuksena jokaisen asiakkaan kohdalla. Huom! Asetusnäkymä tallentuu automaattisesti jokaisen muutoksen jälkeen, joten asiakaskohtaisia muutoksia tehtäessä näkymää ei tarvitse tallentaa erikseen, vaan näkymä voidaan sulkea muutosten tekemisen jälkeen.


Perustiedot 


Perustiedot-osiossa näytetään asiakkaasta:


  • Asiakasvastaava*: Asiakasvastaavan tietoihin pääsee klikkaamalla henkilön nimeä
  • Yhteystiedot*: Sähköpostiosoite, WWW-osoite, katuosoite, postinumero ja postitoimipaikka
  • Toimiala*
  • Y-tunnus*
  • Hinnasto: Hinnaston tietoihin pääsee klikkaamalla hinnaston nimeä. Hinnasto vaihdetaan asiakkaan Laskutustiedot-välilehdellä
  • Asiakastyyppi ja asiakasluokka


*:llä merkittyjä kenttiä voi muokata viemällä hiiren kyseisen tekstin päälle, jolloin kynäkuvaketta klikkaamalla kenttä aukeaa muokattavaksi.



Kontaktit 


Kontaktit-widgetissä näytetään asiakkaaseen liitettyjen kontaktien


  • Nimi: Kontaktin tietoihin päästään klikkaamalla kontaktin nimeä
  • Asema
  • Puhelinnumero / Matkapuhelinnumero (i-kuvakkeen takana)
  • Sähköpostiosoite (i-kuvakkeen takana)
  • Tehtävänimike (i-kuvakkeen takana)


Kontaktin sähköpostiosoite ja puhelinnumero on mahdollista tarkistaa klikkaamalla nimen perässä näkyvää i-kuvaketta "Yhteystiedot". Mikäli kaikki kontaktit eivät mahdu widgetin perusnäkymään, saat ne näkyville valitsemalla "Näytä kaikki". Valitsemalla "Lisää kontakti", järjestelmä ohjaa käyttäjän Uusi Kontakti -välilehdelle. Passivoidut kontaktit on viivattu yli.



Sisäiset kontaktit


Sisäiset kontaktit-widgetissä on mahdollista nimetä oman yrityksen henkilöille eri asiakkuudenhoidon rooleja. Sisäisten kontaktien hallinta tapahtuu yksinomaan tällä widgetillä, mutta sisäisiä kontakteja on mahdollista hakea myös asiakashaussa.


Widgetillä näytetään seuraavat tiedot:


  • Nimi
  • Rooli (vapaa tekstikenttä)
  • Sähköpostiosoite (i-kuvakkeen takana)
  • Matkapuhelin (i-kuvakkeen takana)
  • Puhelin (i-kuvakkeen takana)



Painikkeesta "Lisää kontakti" voidaan lisätä uusi sisäinen kontakti. Tästä avautuu seuraava näkymä:



  • Henkilö: Haetaan käyttäjälistauksesta
  • Rooli: Vapaa sanakenttä, joka tarjoaa syötetyn tekstin perusteella järjestelmään jo syötettyjä rooleja. Syötä uusi rooli kirjoittamalla roolin nimi kenttään, ja painamalla "Tallenna ja sulje".


Sisäisen kontaktin nimen perässä näkyvästä kolmesta pisteestä on mahdollista joko


  • Muokata sisäistä kontaktia
  • Poistaa sisäinen kontakti


Luokitukset


Tässä widgetissä listataan asiakkaaseen liitetyistä luokituksista seuraavat tiedot: 


  • Luokan nimi: Luokan tietoja päästään tarkastamaan klikkaamalla luokan nimeä.
  • Liitospäivä
  • Luokan vastuuhenkilö


Viemällä hiiri luokan nimen perässä näkyvän i-kuvakkeen päälle pystytään tarkistamaan luokan vastuuhenkilö. Roskakori-kuvakkeesta voidaan poistaa asiakkaan liitos luokkaan. Passivoidut luokitukset on widgetillä viivattu yli.



Tarjoukset


Tarjoukset-widgetissä esitellään tarjoukset niiden statusten tyypin perusteella (Voitettu, Hävitty, Avoin). Mikäli useampi tarjousstatus on määritelty tyypiltään samaksi, ryhmittyvät nämä tarjoukset saman tarjousstatustyypin alle. Viemällä hiiren widgetin yksittäisen sektorin päälle avautuu ikkuna, josta nähdään tarjousten osuus asiakkaan kokonaistarjouskannasta sekä kyseisen sektorin tarjousten lukumäärä.


Widgettiin on toteutettu asetusvalikko, joka löytyy rataskuvaketta klikkaamalla. Huomioithan, että näitä asetuksia voidaan hyödyntää vain, jos järjestelmän asetuksista on määritelty, että tarjousiville voidaan syöttää kuukausi- ja vuosiarvo. 


  • Tarjousten kuukausiarvo:
    • Kyllä: Näytetään tarjoukselle kirjattujen toistuvien kuukausierien summa yhden kuukauden osalta. Huom! Mikäli tarjoukselle on lisätty kertalaskutteisia tarjousrivejä, näiden summaa ei huomioida kuukausiarvossa.
    • Ei: Tarjouksen kuukausiarvoa ei näytetä.
  • Vain kuluvan vuoden tiedot: 
    • Kyllä: Näytetään tarjoukselle kirjattujen toistuvien kuukausierien summa vuoden ajalta.
    • Ei: Näytetään tarjouksien kokonaissumma ilman aikarajausta




Avoimet tarjoukset


Avoimet tarjoukset -widgetillä listataan kolme seuraavaa avointa tarjousta, joiden seuraava yhteydenottopäivä lähestyy. Tarjouksen tiedoista näytetään seuraavat:


  • Tarjouksen nimi: Tarjouksen tietoihin päästään klikkaamalla tarjouksen nimeä.
  • Tarjouksen seuraava yhteydenottopäivä
  • Tarjouksen kokonaissumma


Mikäli avoimia tarjouksia on useampia, saadaan nämä näkyviin valitsemalla "Näytä kaikki". Widgetin alareunassa näytetään asiakkaan avoimen tarjouskannan kokonaissumma.


Painikkeesta "Lisää tarjous" voidaan lisätä asiakkaalle uusi tarjous. 


Avoimet tarjoukset -widgetille on toteutettu asetusvalikko, joka löytyy rataskuvakkeen takaa. Klikkaamalla tätä kuvaketta voidaan säädellä seuraavia asetuksia: 


  • Näytä notifikaatiot: 
    • Kyllä: näytetään widgetillä huutomerkkikuvake seuraavissa tapauksissa:
      • Tarjoukselle ei ole luotu kuitattavaa kalenteritapahtumaa
      • Tarjoukselle luotua kuitattavaa kalenteritapahtumaa ei ole kuitattu
    • Ei: Notifikaatioita ei näytetä

  • Tarjousten kk-arvo: Mikäli tarjoukselle on kirjattu kuukausittain toistuvia maksueriä, näytetään näiden yhteenlaskettu summa kuukauden ajalta. Huom! Mikäli tarjoukselle on kirjattu kertalaskutteisia maksueriä, ei näitä huomioida kuukausiarvossa.



Tarjouslista


Tarjouslista-widgetillä tarjoukset on listattuna statuksittain eri välilehdillä. Widgetillä tarjouksesta esitetään: 


  • Nimi
  • Status
  • Vastuuhenkilö
  • Seuraava yhteydenottopäivämäärä
  • Voimassa saakka -päivämäärä
  • Summa



Asetusrattaan takaa on mahdollista säädellä, minkä tiedon mukaan tarjoukset listauksessa järjestetään:


  • Seuraava yhteydenottopäivä
  • Voimassa saakka-päivämäärä
  • Status


Painikkeesta "Uusi tarjous" voidaan lisätä asiakkaalle uusi tarjous. 


Projektit ja tehtävät 


Projektit -widgetillä on mahdollista tarkastella aktiivisia, päättyneitä tai kaikkia asiakkaan projekteja omilla välilehdillään. Aktiivisten projektien näkyvyyttä on mahdollista muunnella asetusmuutoksin.



Widgetillä näytetään seuraavat tiedot:


  • Projektin nimi
  • Projektin projektipäällikkö
  • Projektin alku- ja loppupäivämäärä
  • Valmiusaste
  • Projektien osaprojektien tehtävien lukumäärä (tehdyt tehtävät / tehtävien kokonaismäärä)


Projektin nimeä klikkaamalla avautuu uuteen välilehteen kyseisen projektin Yhteenveto-sivu.


Projektin nimen vieressä olevaa nuolta klikkaamalla saadaan näkyviin projektin osaprojektit. Osaprojektin nimeä klikkaamalla avautuu uuteen välilehteen kyseisen osaprojektin Yhteenveto-sivu.



Oikeasta yläkulmasta voidaan perustaa asiakkaan alle uusi projekti "Uusi projekti" -otsikkoa klikkaamalla.
Oikeasta alakulmasta klikkaamalla "Näytä kaikki"-otsikkoa, saadaan widgetille haettua kaikki projektit riippuen siitä, minkä välilehden projekteja ollaan tarkastelemassa


Asetus-ratasta klikkaamalla saadaan esiin widgetin tulosten muokkausvaihtoehdot.



Projektin arvon laskentatapa -asetuksessa on kaksi vaihtoehtoa:


  • Arvioitu hinta
  • Myynnit (maksuerät)


Arvioitu hinta voidaan syöttää projektin Ohjaustiedot- tai Laskutustiedot-välilehdellä. Projektin osaprojektien myyntien yhteissummaan otetaan mukaan kaikki myynnit niiden statuksesta riippumatta.


Projektin valmiusasteen laskentatapa -asetuksessa on kolme vaihtoehtoa:


  • Laskutuksen perusteella
  • Tuntien perusteella
  • Resursointien perusteella


Asetukset vaikuttavat widgetillä näkyvän Valmiusaste-palkin täyttöön sekä prosenttilukuun. Viemällä hiiren Valmiusaste-palkin päälle nähdään tarkemmat tiedot valmiusasteesta:


Valmiusasteen eri vaihtoehtojen laskukaavat:


  • Laskutuksen perusteella:
    • Projektin laskutettu summa / Projektin suunniteltu laskutus * 100
  • Tuntien perusteella:
    • Projektin osaprojekteille kirjatut tunnit / Projektin osaprojekteille arvioidut tunnit * 100
  • Resursointien perusteella
    • Projektin osaprojekteille kirjatut tunnit / Projektin osaprojekteille resursoidut tunnit * 100


Widgetillä projekteja voidaan järjestää joko niiden arvon, ID:n, nimen tai päättymispäivän mukaan. Järjestyssuunnaksi voidaan valita nouseva tai laskeva. Lisäksi asetuksista voidaan valita, näytetäänkö kaikki projektit vierityspalkilla vai venytetäänkö listausta näyttämään kaikki projektit kerralla.


Asiakkaan seuranta


Aikajana-widgetillä on mahdollista tarkastella asiakkaan tilannetta kuukausitasolla kolmella eri välilehdellä:


  • Talousseuranta
  • Tuntiseuranta
  • Projektit ja tehtävät



Widgetin aikarajaus näyttää oletuksena vuoden tapahtumat taaksepäin kuluvasta kuukaudesta laskettuna.
Muut oletusaikarajausvaihtoehdot ovat:


  • 1M: tapahtumat kuluvasta kuukaudesta yksi kuukausi taaksepäin
  • 3M: tapahtumat kuluvasta kuukaudesta kolme kuukautta taaksepäin
  • 6M: tapahtumat kuluvasta kuukaudesta kuusi kuukautta taaksepäin
  • YTD: tapahtumat vuoden alusta kuluvaan kuukauteen
  • 1Y: tapahtumat vuoden ajalta kuluvasta kuukaudesta
  • Kaikki: kaikki tapahtumat vuositasolla


Widgetin tiedot on myös mahdollista näyttää haluamallaan aikavälillä Aikarajaus-osiossa. Alasvetovalikosta voi valita valmiita aikarajauksia tai syöttämällä halutun aikavälin aloitus- ja päättymispäivämäärä-kenttiin.


Huom! Kuvaajan tiedot esitetään aina kuukausitasolla, joten päivä- tai viikkokohtainen aikarajaus ei ole mahdollista.


Talousseuranta-välilehdellä on mahdollista seurata kannattavuutta sekä laskutusta. Viemällä hiiren kuvaajan päälle saa esiin tarkemmat luvut tietyltä kuukaudelta.



Lisätieto-laatikon tiedot muodostuvat seuraavasti:


  • Laskutus
    • Tarkasteltavan kuukauden aikainen laskutus
  • Laskutus (kumulatiivinen)
    • Kertynyt kokonaislaskutus tarkasteltavaan kuukauteen mennessä
  • Kannattavuus
    • Kumulatiivinen laskutus - Kulut
  • Kulut
    • Kaikki tarkasteltavaan kuukauteen mennessä kertyneet kulut yhteensä. 
    • Kuluihin lasketaan mukaan ostot, tuntikirjausten käyttäjäkohtainen omakustannushinta ja matkalaskujen kulut.


Tuntiseuranta-välilehdellä voidaan seurata asiakkaan projektien osaprojekteille tehtyjä tunteja halutulla aikavälillä.



Lisätieto-laatikon tiedot muodostuvat seuraavasti:


  • Tunnit: Tarkasteltavan kuukauden aikana tehdyt tunnit projektien osaprojekteille.
  • Tunnit (kumulatiivinen): Tarkasteltavaan kuukauteen mennessä tehtyjen tuntien yhteissumma.


Projektit ja tehtävät -välilehdellä pystytään seuraamaan kuukausittain luotuja projekteja, osaprojekteja ja tehtäviä.



Lisätieto-laatikon tiedot muodostuvat seuraavasti:


  • Tehtävät: Tarkasteltavan kuukauden luotujen tehtävien yhteislukumäärä.
  • Projektit: Tarkasteltavan kuukauden aktiivisten projektien yhteislukumäärä.
    • Projektit näkyvät kuvaajalla päättymispäivämäärän mukaan.
  • Osaprojektit: Tarkasteltavan kuukauden aktiivisten projektien yhteislukumäärä.
    • Osaprojektit näkyvät kuvaajalla päättymispäivämäärän mukaan.


Avoin laskutus


Avoin laskutus -widgetissä näytetään:


  • Seuraava myyntierä: Laskutuspäivä
  • Seuraavan myyntierän summa
  • Avoimet myynnit: Laskuttamattomien myyntien summa
  • Laskuttamattomat tunnit



Klikkaamalla "Lisää lasku"-tekstiä, näkymä ohjautuu laskun tekoon.


Listauksen kaikista asiakkaan laskuista saa auki klikkaamalla "Näytä laskut"-tekstiä. Avautuvassa Laskut-ikkunassa on laskuluettelostakin tuttu toiminnallisuus, eli laskun toimintovalikko.



Laskutus


Laskutus-widgetissä näytetään ympyräkaaviona asiakkaan kokonaislaskutus asiakkuuden alusta asti:


  • Laskutetut: Asiakkaan kaikkien laskutettujen laskujen kokonaissumma
  • Laskuttamattomat: Asiakkaan kaikkien laskuttamattomien tapahtumien kokonaissumma
  • Laskutuksen arvo: Laskutettujen ja laskuttamattomien tapahtumien kokonaissumma


Klikkaamalla "Lisää lasku"-tekstiä, näkymä ohjautuu laskun tekoon.



Viemällä hiiren ympyräkaavion Laskutetut-sektorin päälle näytetään tarkempi listaus mm. laskutetuista tunneista, matkalaskuista ja myynneistä.



Viemällä hiiren ympyräkaavion Laskuttamattomat-sektorin päälle näytetään tarkempi listaus mm. laskuttamattomista tunneista, matkalaskuista ja myynneistä.



Asetus-rattaan takaa voidaan valita näytetäänkö widgetissä vain kuluvan vuoden tiedot.



Viimeisimmät laskut


Viimeisimmät laskut -widgetissä näytetään listana asiakkaan 4 viimeisintä laskua tuoreimmasta vanhimpaan. Laskusta näytetään:


  • Laskun numero
  • Laskun päivämäärä
  • Laskun summa (sis. alv.)



Klikkaamalla laskun numeroa, näytetään kyseisestä laskusta lisätietoja. Puolestaan klikkaamalla "Lisää lasku"-tekstiä, ohjautuu näkymä laskun tekoon.


Listauksen kaikista asiakkaan laskuista saa auki klikkaamalla "Näytä kaikki"-tekstiä. Avautuvassa Laskut-ikkunassa on laskuluettelostakin tuttu toiminnallisuus, eli laskun toimintovalikko.



Kannattavuus


Kannattavuus-widgetissä näytetään asiakkaan kannattavuus seuraavien lukujen avulla:


  • Kokonaislaskutus: Koko asiakkuuden aikana tehty laskutus
  • Kokonaiskulut: Kaikki asiakkuuden aikana syntyneet kulut
    • Tuntien omakustannushinta
    • Alihankintaostot
    • Matkakulut
  • Kannattavuus: Kokonaislaskutus - kokonaiskulut
  • Kannattavuus %: Kannattavuus / laskutus * 100



Mikäli kannattavuusprosentti on enemmän kuin 3kk sitten, näytetään vihreä kolmio ja kannattavuusprosentti 3kk:n takaa:



Mikäli kannattavuusprosentti on vähemmän kuin 3kk sitten, näytetään punainen kolmio ja kannattavuusprosentti 3kk:n takaa:



Klikkaamalla "Kannattavuusraportti"-linkkiä, avataan asiakkaan kannattavuusraportti uuteen välilehteen. Huom! Kannattavuusraportilla käytetään yleisissä asetuksissa määritettyä raporttien oletusaikaväliä, esim. kuluvaa vuotta. Mikäli haluat tarkastella asiakkaan kannattavuutta kannattavuusraportilla koko asiakkuuden ajalta, muokkaathan kannattavuusraportin aikavälin halutunlaiseksi. Kannattavuus widgetille on oma käyttöoikeus.


Tapahtumat


Tapahtumat-widgetissä näytetään asiakkaaseen liitetyt viimeisimmät kalenteritapahtumat. Tapahtumista näytetään niiden:


  • Otsikko
  • Ajankohta
  • Tapahtumalaji (i-kuvakkeen takana)
  • Omistaja (i-kuvakkeen takana)


Uuden tapahtuman voi lisätä klikkaamalla "Lisää tapahtuma". Klikkaamalla "Näytä enemmän"-tekstiä, aukeaa listaus kaikista asiakkaaseen liitetyistä kalenteritapahtumista.


Lisätiedot-kuvaketta klikkaamalla näytetään tapahtuman tapahtumalaji ja omistaja.



Tapahtuman tiedot saa auki klikkaamalla tapahtuman otsikkoa. Tästä avautuvassa ikkunassa voidaan muokata tapahtuman tietoja, kuitata tai poistaa tapahtuma, tai kopioida tapahtuma.

 


Tapahtumat (laajennettu)


Täysleveässä Tapahtumat-widgetissä tapahtumista näytetään


  • Otsikko: Otsikko, päivämäärä sekä kellonaika
  • Tapahtumalaji
  • Omistaja
  • Kuvaus



Oikean yläkulman painikkeesta "Lisää tapahtuma" voidaan lisätä uusi tapahtuma. Oikean alakulman "Näytä enemmän" -painikkeesta widgetiin tulevat näkyviin kaikki asiakkaan kalenteritapahtumat. Tämän jälkeen valittaessa "Näytä kaikki" järjestelmä ohjaa asiakkaan erilliselle "Tapahtumat" -välilehdelle, johon on niin ikään kerätty kaikki asiakkaan kalenteritapahtumat. 


Sähköpostit


Sähköpostit-widgetillä näytetään kaikki asiakkaan kontakteille lähetetyt sähköpostiviestit. Sähköpostista esitetään:


  • Lähetetty-päivämäärä
  • Lähettänyt henkilö
  • Vastaanottaja
  • Otsikko



Klikkaamalla Lähetetty-sarakkeen päivämäärää päästään lukemaan sähköpostin sisältö. Oikean yläkulman painikkeesta "Uusi sähköposti" päästään lähettämään asiakkaalle uusi sähköposti.


Muistiot


Muistio-widgetillä näytetään kaikki asiakkuuteen liitetyt muistiot käyttöoikeusmäärittelyn mukaisesti. Muistiosta esitetään widgetillä:


  • Muistion nimi
  • Muistion lisäyspäivämäärä ja -aika
  • Muistion päivämäärä (i-kuvakkeen takana)



Klikkaamalla muistion nimen perässä näkyvää i-kuvaketta, päästään tarkastelemaan lisätietoja muistiosta. Oikeasta yläkulmasta voidaan lisätä asiakkaalle uusi muistio "Lisää muistio" -otsikkoa klikkaamalla.


Muistion nimeä klikkaamalla muistion tiedot avautuvat uuteen näkymään. "Näytä kaikki"-linkistä saadaan kaikki muistiot avattua omaan näkymään.


Huomioithan, että projektille ja osaprojektille liitetyt muistiot löytyvät ko. objektin omalta yhteenvetosivulta.


Linkit


Linkit-widget vastaa vanhojen yhteenvetosivujen oikean puoleista pikavalikkoa. Widgetille on koottu asiakkuuden ylläpitoon liittyviä linkkejä:


  • Lisää kontakti
  • Lisää projekti
  • Lisää tehtävä
  • Lisää tarjous
  • Lisää muistio
  • Lisää sopimusrivi



 



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.