SISÄLTÖ
- Yleisiä virheitä Maventa-laskutussiirrossa
- XML-virheilmoitukset
- Vastaanottajan operaattori on pankki
- Aktivoinnin virheilmoitukset
Yleisiä virheitä Maventa-laskutussiirrossa
VIRHEILMOITUS | VAADITUT TOIMENPITEET |
Yhtiön tai laskun maksajan VAT-numero on virheellinen. VAT-numerossa tulee olla maan mukainen etuliite. | Tämä virheilmoitus voi johtua kahdesta tilanteesta:
|
Laskurivillä käytetyn ALV:n Finvoice-tunnus puuttuu | Ylläpito > ALV-prosentit - taulukossa tietyillä ALV-koodeilla tulee löytyä myös Finvoice-tunnus. Pääset tarkistamaan Finvoice-tunnukset artikkelista Finvoice 3.0. |
Laskurivin hinta ei voi olla negatiivinen | Jos halutaan luoda negatiivinen myynti, kuten hyvitysrivi laskulle, tulee se määrittää seuraavasti:
|
Laskun osoitetiedoista puuttuu maa | Laskun maksajan yhteystiedoista tulee löytyä Maa-tieto. Tarkistathan, miltä tasolta laskulle (asiakas, projekti, osaprojekti) haetaan osoitetiedot, ja lisääthän tälle tasolle myös Maa-tiedon. |
Yhtiön osoitetiedoista puuttuu maa | Laskun lähettäjän osoitetiedoissa tulee olla Maa-tieto. Tarkistathan Ylläpito > Yhtiöt > Perustiedot -kohdasta, että yhtiösi Maa-tieto on valittu alasvetovalikosta. |
XML-virheilmoitukset
Joskus laskujen lähetysvaiheessa saattaa tulla yllä olevan esimerkin mukaisia virheilmoituksia. Tämän tyyppiset virheet liittyvät aineiston XML-dataan ja sen validointiin. Alle on eriteltynä mahdollisia ja yleisimpiä virhetekstejä sekä niiden korjaamiseen tarvittavat toimenpiteet.
VIRHEILMOITUS | VIRHEILMOITUKSEN SISÄLTÖ |
[XSD]-cvc-minLength-valid: Value '' with length = '0' is not facet-valid with respect to minLength '2' for type 'genericStringType2_35' [XSD]-cvc-type.3.1.3: The value '' of element 'BuyerStreetName' is not valid | Laskun vastaanottajan katuosoite puuttuu tai on liian lyhyt. |
[XSD]-cvc-minLength-valid: Value '' with length = '0' is not facet-valid with respect to minLength '2' for type 'genericStringType2_35' [XSD]-cvc-type.3.1.3: The value '' of element 'BuyerTownName' is not valid | Laskun vastaanottajan postitoimipaikka puuttuu tai on liian lyhyt. |
[XSD]-cvc-minLength-valid: Value '' with length = '0' is not facet-valid with respect to minLength '2' for type 'genericStringType2_35' [XSD]-cvc-type.3.1.3: The value '' of element 'BuyerPostCodeIdentifier' is not valid | Laskun vastaanottajan postinumero puuttuu tai on liian lyhyt. |
:xxx: parser error : PCDATA invalid Char value <Virheen aiheuttanut merkkijono> | Laskulla on teksti, jossa on virheellinen merkki, virhe voi olla esimerkiksi osaprojektin nimessä tai laskurivin nimikkeessä. Virhettä koskeva korjattava teksti mainittu virheessä. Yleensä kyseessä on tekstiä kopioitaessa muodostunut piilomerkki. Tilanteen saa korjattua kirjoittamalla laskulle kyseinen teksti uudestaan. |
Edellä mainitut virheilmoitukset osoittavat, että vastaanottajan osoitetiedot puuttuvat tai ovat osittain puutteellisia. Maventan kautta laskuja lähetettäessä myös verkkolaskuilla ja sähköpostilaskuilla on oltava postitusosoitetiedot siltä varalta, ettei laskun lähetys verkkolaskuna jostain syystä onnistu, jolloin lasku lähetetään asiakkaalle paperisena.
Osoitetiedot tulee lisätä laskulle muokkaamalla laskua Laskuluettelossa: Valitse laskun toimintovalikosta "Muokkaa laskua" ja lisää osoitetiedot niille varattuihin kenttiin.
Osoitetiedot on hyvä lisätä myös asiakkaan tai projektin tietoihin, jotta ne tulevat automaattisesti oikein laskulle seuraavalla laskutuskerralla. Huomioithan, että laskutustiedot lisätään projektin tietoihin vain, mikäli on kyseisellä projektilla on asiakkaan laskutustiedoista poikkeavat osoitetiedot.
Vastaanottajan operaattori on pankki
Vastaanottajan operaattori on pankki.
Jotta voit lähettää laskuja pankkien verkkolaskuasiakkaille, tulee sinun ensin avata yhteys pankkiverkkoon.
Mikäli sait laskun lähetyksen jälkeen sähköpostissa oheisen virheilmoituksen, johtuu tämä siitä, ettei pankkiverkkoyhteyttä ole aktivoitu ennen laskujen lähettämistä pankkiverkkoon.
Pankkiverkkoyhteyden avaamiseksi tulee kirjautua Maventaan ja aktivoida yhteys. Tarkemmat avaamisohjeet löytyvät Maventan help-sivustolta.
Aktivoinnin virheilmoitukset
Mikäli yrityksellä on Maventa-tili jo olemassa (esim. tilitoimiston kautta), rekisteröinnin yhteydessä tulee ilmoitus "Annetulle y-tunnukselle on jo rekisteröity yhtiö" tai "Registration failed, bid already taken".
Tällöin Maventa-verkkolaskupalvelun pääkäyttäjä voi kirjautua Maventa-palveluun ja tilata uuden salasanan valitsemalla "Unohditko salasanasi?"
Mahdollisissa ongelmatilanteissa apua Maventa-käyttäjätunnusten kanssa saa Maventan tuesta osoitteesta support@maventa.com.
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback